Mazda Mx-5
2006.05.05. 09:50
1989. februr 9-n a Mazda Motor Corporation trtnelmet rt, amikor a Chicagi Autkilltson bemutatta Mazda MX-5/Miata modelljt. A Mazda ezzel mindenki szmra elrhet s lvezetes autk karaktervel alkotta jra s ruhzta fel letervel a knny roadstert.
Tizenhat esztendvel ksbb a Mazda kompromisszumot nem ismer elktelezettsge mit sem cskkent, a hirosimai gyrt tovbbra is tretlenl fejleszti a ktlses roadster klasszikus koncepcijt. A teljes egszben j fejleszts, harmadik genercis Mazda MX-5 Genfi Nemzetkzi Autkilltson tartott vilgpremierjvel a Mazda jra bizonytja, hogy az egyszer s knny sportkocsi mellett a mrka tovbbra is elktelezett. Az eredmny pedig egy vrbeli roadster s a Zoom-Zoom karakter legtisztbb megnyilvnulsa.
A Mazda mr rgta pt izgalmas s egyedi sportautkat. Az els vilgszerte ismertt vlt Mazda a Wankel-motoros Mazda Cosmo Sport volt, amelyet 1967-ben mutattak be. A Mazda RX-7, amely 1978-ban kvette, szintn meghdtotta a sportkocsik rajonginak szvt, s kt ve, 2003-ban a Mazda bemutatta az RX-8 modelljt, amellyel jrarta a sportaut-pts szablyknyvt. A tekinteteket mgnesknt vonz design, a klnleges Wankel-motor teljestmnye s a ngyajts karosszriban rejl, ngy felntt szmra is knyelmes utazst knl utastr kombincija valban innovatv egyttesnek szmt.
A vadonatj Mazda MX-5 megalkotsakor a Mazda tervezi annak fnyben fejlesztettk tovbb a knny sportkocsi koncepcijt, hogy az j modellnek bizony egy modern kori ikon nyomban kell jrnia. 2000 mjusban a Guinness Rekordok Knyve a Mazda MX-5 modellt 531.890 darab addig eladott pldnyval a legnagyobb darabszmban rtkestett ktlses nyitott sportkocsiknt ismerte el. Azta a kereslet mit sem cskkent, s mra tbb mint 700 ezer Mazda MX-5 tallt vilgszerte gazdra.
Nem meglep teht, hogy a teljes egszben j fejleszts Mazda MX-5 megalkotsakor a program menedzsere, Takao Kijima nem csak elre tekintett, hogy felmrje a vilg piacainak az eredeti Mazda MX-5 bemutatsa ta megvltozott ignyeit. A mltba is nzett, hogy trezhesse, mi avatta e Mazdt oly klnlegess a vilg autrajonginak szemben, s persze kezei kzt. Amit tallt, az az egyni szellemisg olyan intenzv megnyilvnulsa, amilyennel bizony csupn kevs sportkocsi bszklkedhet.
L s lovasa egysge - "Jinba Ittai"
A Mazda MX-5 kivteles szellemisgt japnul a Jinba Ittai kifejezs rja le a legjobban, amelynek kzvetlen fordtsa a "l s lovasa egysge".
A "Yabusame", egy hosszas, artisztikus ritulis ceremnia Japnban h megtestestje a Jinba Ittai lnyegnek. Ennek sorn egy lovas jsz nyargal el egy cl eltt, amelyre nylvesszt l ki. A telitallat rdekben a lnak s lovasnak egyknt kell mozognia, azaz kzs produkcijukat egyfajta termszetes, ktirny kommunikcinak s az egyttmkds magas foknak kell thatnia.
A l s a lovas mozgsa kztti ezen egysg szolglt a Mazda MX-5 s vezetje kztti viszony legtallbb analgijul. A Jinba Ittai a 21. szzadi adaptcija leginkbb az egylses Formula-1 rakta s vezetje kapcsolathoz hasonl, de tall a nagyteljestmny speed-motor s vezetje pldja is. A Jinba Ittai valjban a Zoom-Zoom filozfia lnyege.

A l s lovasnak hasonlata s a vilgszerte a "megunhatatlan lvezetknt" elknyvelt aut megteremtsre irnyul trekvs szolglt fkuszpontknt, amely kr az eredeti s a teljes egszben j fejleszts Mazda MX-5 modelleket egyarnt terveztk s felptettk. Mikzben a legtbb sportkocsi meghatrozott menetteljestmny-clkitzsek jegyben szletik - pldul a 100 kilomter/ra sebessgre gyorsulshoz szksges id vagy a futm ltal elbrt kanyarbli oldalgyorsuls - a Mazda tervezi a knny sportkocsi jjlesztsekor tovbbi elvrsokat fogalmaztak meg. Ez valjban a nyitott roadster vezetse knlta egyszer lvezet diadala volt. Az "lvezet", mint olyan gy mr mindenki szmra az aut rszv vlhatott, a sportos autzs s a mindennapok kzlekedse sorn egyarnt.
A Mazda a minden vezet ltal jl rzkelhet s lvezhet rzkenyen reagl aut rzetre helyezte a f hangslyt. A Mazda MX-5 a csekly tmeg s a kicsi, m lnk motor knlta idelis dinamikus egyenslyra sszpontost. Ami ms autkban msodrend fontossg - ilyen pldul, ahogy a nyitott utastr valsggal frdik a napfnyben s a friss leveg adott vszakra jellemz illatban - a Mazda MX-5 f clkitzseinek listja ln ll.
A Jinba Ittai rksge s tovbbfejlesztse
Takao Kijima s tervezcsapata els lpse tulajdonkppen annak felismerse volt, hogy ppen a Jinba Ittai tette az eredeti Mazda MX-5 modellt oly vonzv a sportautk rajongi krben, s egyben a Mazda legnagyobb sikertrtnetv. A msodik lpsben olyan korszer tervezsi eljrsokat alkalmaztak, amelyeket a Mazda a jelkpp vlt Mazda MX-5 teljes egszben j fejleszts harmadik genercijnak ez vi bemutatsa rdekben fejlesztett ki. Takao Kijima a Jinba Ittai kifinomult megformlst a karosszria, a hajtslnc s a futm kialaktsakor a Kansei Engineering mdszert alkalmazta.
A Jinba Ittai fogalmhoz hasonlan a Kansei is nehezen fordthat le a nyugati nyelvekre. Az tgondolt tudatossg s a fokozott rzkenysg kifejezsei llnak a legkzelebb a Kansei defincijhoz. Ez tulajdonkppen annak felismerse, hogy az egyes alkotelemek alkalmassga kpezi az egsz kifogstalan mkdsnek alapjt. A vezet s az aut kztti emltett egysg gy egszen addig finomthat, hogy az valjban mindenki ltal rezhet legyen, aki kiprblhatja az autt. A Kansei msik szablya, hogy a design, a mechanikai mkds, a menetdinamikai rzkenysg vgeredmnyben egyarnt a vezets lvezett ersti.
A Jinba Ittai mint kiindulpont s a Kansei Engineering, mint navigcis eszkz segtsgvel Takao Kijima s elktelezett tervezi gy olyan teljes egszben j fejleszts Mazda MX-5 roadstert alkothattak, amely jelentsen jobb eldjnl, m koncepcijban nem tr el az eredetitl.
A csapat elsknt alaposan megvitatta, mit kellene megrizni a Mazda MX-5 els s msodik genercijbl, s mit clszer tovbbfejleszteni az j Mazda MX-5 szmra. A hat albbiakban lthat kulcsfontossg kategria a Mazda "halszlka szerkezeteknt" vlt ismertt, s a kvnt "egysg" fel vezet. E fogalmak a stlus (kls s bels), a tapints (a tapint rzkszervhez kapcsold minden vonatkozsban), a halls (elssorban a motorhang, de a szlzajok tekintetben is), a kanyarods (irnythatsgi, menetdinamikai tulajdonsgok), a folyamatos halads (a vezets minsgtl a gyorstsi reakcikig minden) s a fkezs. Az j Mazda MX-5 megalkotsban e "halszlka szerkezet" szolglt kiindulsi pontknt.
A Mazda mrnkei t alapvet kvetelmnyt fogalmaztak meg a Jinba Ittai koncepci megvalstshoz.
- Az aut a lehet legknnyebb s legkompaktabb kialaktssal rendelkezzen, mikzben megfelel a vilgszerte megkvetelt biztonsgi ignyeknek
- Az utastrnek kihasznlatlan terek nlkl, knyelmes helyet kell knlnia kt nagytermet felntt szmra is
- Az aut alapelrendezse tovbbra is az eredeti els-kzps motor s htskerk-hajts konfigurcit kvesse, ahol a motor az 50:50 arny els-hts tmegeloszls rdekben a vezet eltt, de az els tengely vonala mgtt helyezkedik el
- A maximlis voner-tadsi kpessg, tapads s dinamikus stabilits rdekben keresztlengkaros- vagy multi-link felfggeszts mind a ngy kerknl
- Az ertvitel vzszerkezetnek az rzkeny gzadsi reakcik rdekben tovbbra is szilrd kapcsolatot kell biztostania a motor s a htul elhelyezett differencilm kztt.
|