Autkrl : Mitsubishi Lancer Evolution IX |
Mitsubishi Lancer Evolution IX
2006.05.05. 10:26
Van, ami n kezbe val, s van, ami nem. Egy 280 lers flig pitbull, flig raliaut egyrtelmen az utbbi kategriba tartozik.
 Intercooler a szabadban
hirdets
Tudom, sem a hmsovinizmus, sem az ltalnostsok nem viszik elre a vilgot, s azt is tudom, hogy megannyi pocsk frfi, s remek ni sofr van, de a Mitsubishi Evo IX ezt hozta ki bellem. Azt el tudom kpzelni, hogy egy amazon lelk nszemly vesz magnak egy Porshe Boxter St, vagy akr egy 911 - est, hogy kivillan egy napszemveg s egy hossz szke hajfrt az elsuhan Z4 M -bl, vagy Ferrari 430-bl. Mg azt sem tartom lehetetlennek, hogy korunk hatrozott, mr-mr leszbikusba hajl zletasszonya egy M5-ssel alzza a frfiakat, de az Evo IX volnja mg egyszeren nem illik a n. Azt frfiaknak talltk ki.
 Ronda, de finom, vagy mi Ilyen klsvel egybknt sem lehet becsajozni, pedig ennek az autnak tnyleg helyn van a szve, csak egy n szmra ez sosem fog kiderlni. Az Evo kicsit olyan, mint Woody Allen - bizonyos nzpontbl zsenilis, de szpnek semmikppen nem nevezhetjk.
 Nyolcvanas veket idz tompor bazi nagy hts szrnnyal rdekes, hogy hiba van hjn a szpsgnek a Lancer, mgis vonz, de legfkpp feltn. Hatalmas szoknyi s mg hatalmasabb hts szrnya van. Az intercoolert semmi nem fedi, gyakorlatilag a szabadban van, szembl gynyren lthat.
 s csak ramlik a boldog leveg ki, be
A motorhztet flig nyitott, a rcsok mg morcosabb teszik az autt, s knnyebben tvozhat a motortrbl a meleg. Az Evt rendesen kicsinostottk, de ms sportkocsikkal ellenttben nem a szprzknkre hat. A bennnk lak llatot szltja meg.
Az llatot pedig nem rdekli, hogy a kipufog egyszer klyhacs, neki elg, ha a mrete megfelel. Az llatnak jobban tetszik a kdlmpk helyn ttong r, mint a kt flsleges csilli-villi lmpatest, s tojik r, hogy az aut feneke gy nz ki, mintha egy rossz nyolcvanas vekbeli utpihoz lmodtk volna meg, ha masszv, karbonszlas manyagszrny feszt rajta.
 Ha nem a vilg egyik legjobb autjban lenne ez a mszerfal, olyat kapna... De itt kit rdekel! De az llat legmagasabbrl a bels dizjnra tesz. Mg rl is, hogy gyakorlatilag nincs kzpkonzol, hogy a mszerfal tkletesen semmilyen, a bajuszkapcsolk pedig egyenesen nevetsgesek. Ebben az autban pont ez a j, ez a minimalizmus, ahogy mindent alrendeltek a funkcionalitsnak. Ami fontos, gy rtem, ami ahhoz kell, hogy zavartalanul szguldozhassunk, az gy tkletes, ahogy van. A Recaro sportlsek knyelmesek, s az oldaltartsuk is hibtlan, a Momo brkormny a legjobb, amit valaha lttam.
 Szp s sportos Recaro lsek Az lst s a kormnyt csak kt irnyba llthatjuk, de ez egyltaln nem zavar, n legalbbis knnyedn megtalltam a tkletes pozcit. Miutn kigurultam az importr udvarrl, azonnal egy hegyi szerpentint vettem clba. Szinte mg meg sem melegedett az ls a fenekem alatt, mris Pilisszentlszlnl hastottam a kanyarokat. lveztem az Evo minden rezdlst.
 Nem izgalmas, viszont praktikus Olyan termszetessggel, knnyedn mentnk, mintha ezer ve ismernnk egymst. Az Evo nagyon bartsgosan viselkedik, gyors s segtksz, igazn kifinomult szerkezet. A turb valamivel 3000-es fordulat eltt kel letre. Nem rg, nem rngat, valahogy gy varzsolja egy pillanat alatt szguldss a ttymrgst, hogy szinte szre sem vesszk. A kt fordulatszm-tartomnyban trtn esemnyeket lehetetlen sszehasonltani, az tmenet mgis knnyed.
 Br vltgomb, hat rvid fokozat s a sportos alupedlok Turbs autkban ltalban ksik a gzreakci, hiszen miutn elvesszk a lbunkat a pedlrl, megsznik a turbnyoms, s amikor visszarakjuk, vrni kell egy keveset, mire jra megjn. Vltsok utn ugyanez trtnik. Ez a jelensg engem eddig legjobban a VAG ktliteres turbdzelben zavart, az Evo IX-ben viszont egyltaln nem reztem ilyesmit. Csak akkor vesszk szre, hogy turbmotor van az aut orrban, amikor nem akar elindulni ll helyzetbl, ha nem prgetjk jl fel. Persze akkor is sejteni lehet valamit, amikor 130-nl azonnal leszakad a fejnk, ahogy padlt nyomunk, mikzben jkedv ftyls hallatszik a motor fell.
 Ell-htul Brembo fkek! A tkletes motorhoz tkletes vlt csatlakozik, ami nha, amikor csak gy l'art pour l'art prblgattam, kicsit mintha akadt volna, autzs kzben viszont egyszer sem akasztott meg. A br vltgomb miatt egy kicsit irigykedtem is, nekem ugyanis fm van, ami vagy tl hideg, vagy tl meleg. Ell ngy, htul ktdugattys Brembo fkek virtanak az Evn, melyeket fkereloszt s sport ABS tmogat, nem csoda, hogy satufknl az aut azonnal odaragad az aszfalthoz.
 Lancer akciban a Hungaroringen Az mr a szerpentinen kiderlt, hogy a Bilstein gtlk s az ACD (Active Center Differential), valamint a SUPER AYC (Super Active Yaw Control) rendszerek, melyek folyamatosan figyelik a sebessget, a kormnyszget, a tapadst, a kzppont krli elfordulst, tudjk, hogy ppen kifel, vagy befel megynk a kanyarban, s ennek megfelelen osztogatjk a nyomatkot kerkrl kerkre, remekl mkdnek egytt, a vgs igazsgot keresve mgis kivittk az Evt a Hungaroringre, s szabadon eresztettk a 280 nfeledt lovat.
Evolution a ringen
Menjen n is egy krt a Hungaroringen a 280 lers Lancer EVo IX-cel: Katt ide! (11 MB, DIVIX AVI)
 Az ACD kapcsoljval llthatunk a hajts jellegn
Az sszkerekes autk hajlamosak r, hogy nagyobb gzadsra leugrljanak az vrl. Nem tmogatjk a finom, plyaauts vezetsi stlust, kicsit kocksabbak, darabosabbak, de nem az Evo IX. Az AYC kapcsolja hrom belltst ismer. Mskpp oszlik el a nyomatk, ha aszfalton, vizes ton (murvn), vagy hban akarunk menni. A versenyplyn termszetesen az els belltst hasznltuk, s csodlkozva nztk, hogy az aut aprkat mozdt a fenekn, hogy ven maradhasson, s gy viselkedik, mint egy htskerk hajtotta gp, ami valamirt egyltaln nem akar sem keresztbe llni, sem ijesztgetni. Ha valaki hozzszokott mr a gyors autkhoz, gyerekjtk lesz szmra a Lancerrel kzlekedni.
Ha megengednek egy vgletesen szubjektvgondolatot, megjegyzem, hogy az n zlsemnek az Evo IX kicsit tlsgosan biztonsgos. Annyira knnyedn lehet vele nagy tempt autzni, hogy az mr szinte abszurd. Nekem egy kicsit, de tnyleg csak egy icipicit hinyzott a borzongs, a ktsg, a flelem. Persze kit rdekel mindez, ha az lmny egybknt tkletes, a stopper is j idt mutat, radsul csaldostul, csomagostul knyelmesen elmehetnk kirndulni, vagy akr egy eurpai krutazsra. A Lancer a htkznapokon is megllja a helyt. A motor, ha nem forgatjuk, csndes, legfeljebb a rossz utakon rzi majd a famlia, hogy nem egy alapvltozatban l. Aztn ha kiszlltak, kezddhet jra az
A szerz rtkelse 
Minek ktnk bele a vilg egyik legjobb autjba???
 A felirat az izgi, nem a lmpa
Az Evo evolcija
Evolution, az els, 1992
1992-ben kezddtt minden. Az els Evt azrt keltettk letre, hogy a ralin keresztl hirdesse kistestvrei ltezst, s emelje fnyket. (Milyen fura az let, odat a Subarunl is pont valami nagyon hasonln trtk a fejket, de a Mitsubishi volt a gyorsabb, br a kt modell bemutatsa kztt mindssze egyetlen hnap volt a klnbsg.) Kenjiro Shinozukt, Kenneth Erikssont, s Iwao Kimatt, a Mitsubishi ex-ralifnkt bztk meg a nagy feladattal. Shinozuka azt mondta: "Amennyiben a raliaut potenciljt 100 szzalkosnak tekintjk, egy j szriaaut 50% krl teljest. A Lancer knnyedn megti a 60%-ot."
Az A csoportos ralinevezshez 2500 szriaautra volt szksg, de a vezetsg nem volt biztos abban, hogy el tudnak adni ennyi hardcore sportkocsit, gy a nyers RS-modellek mellett j pr GSR felszereltsg aut is kszlt. A vezetsg azonban nagyon albecslte a szrnyeteg vonzerejt, hiszen mindssze hrom nap alatt mind a 2500 autt elkapkodtk. Mit volt mit tenni, a gyr elkezdte gyrtani a kvetkez 2500-at.
A Lancer Evolution motorja a Galant VR-4 ktliteresre plt. A 247 lers szrnyeteg egy viszkkuplungos kzponti differencilmvn keresztl llandan hajtotta mind a ngy kereket, a hts tengelyen sperrdiffi tmogatta a sportos kzlekedst, de felrrt az els tengelyre is szerelt egyet a gyr.
Evolution II, 1994
Ahogy az els verzibl, az Evo II-bl is kszlt egy RS-vltozat az igazn elmebetegeknek, akik versenyezni szeretnnek a kocsival, s egy GSR-vltozat a mezei rlteknek. Az j modellbl rgtn 5000 darabot ksztett a gyr, tudtk, az Evo II-t legalbb olyan lnk rdeklds fogadja majd, mint eldjt. Az j klsrl csak a szakavatottak tudtk megllaptani, hogy j. Ezt a hagyomnyt azta is megrizte a gyr. Outsiderek, vigyzat, minden Evo tkugyangy nz ki, nehogy aztn vletlenl hetest vegyenek kilences helyett!
A motor nem vltozott, de ntt a turbnyoms, a kettes szria kapott egy j kipufogrendszert, gy lett a 247-bl 257 ler. 30%-kal merevebb lett a karosszria, ms tttelek kerltek a vltba, s jelentsen talaktottk a sperrt s a futmvet. Az Evo II jval szofisztikltabb lett, a kanyarsebessge, irnythatsga egyarnt sokat fejldtt.
Evolution III, 1995
A harmadik szribl rgtn mersz 7000 darabot gyrtottak. A motor maximlis teljestmnye 266 lerre duzzadt. Az RS vltozat 4,9 msodperc alatt gyorsult szzra, s ezzel ngy tizedmsodperccel verte a Subaru rivlis modelljt, az Impreza WRX Type RA STi-t. A hrmas s a kettes szria kztt csak apr eltrsek vannak, olyanok, mint pldul kt spricni egy helyett az intercoolerben. A kls dizjn Evo szinten egszen sokat fejldtt, de kls szemll tovbbra sem lthatta a klnbsget.
Evolution IV, 1996
A ngyes mr a WRC-ben szerzett tapasztalatok mentn plt. A dizjn eddig sem volt kirobban, innentl pedig mr teljesen egyrtelmen alrendelik a hatkonysgnak. A motor tovbbra is a 4G63-as Galant-motor, de a teljestmnye s a nyomatka sokat ntt. Ezt elssorban az j, hatkonyabb turbfeltltnek s tltleveg-htnek ksznhette, de vltoztattak tbbek kztt a hengerfejen, a vezrmtengelyen s a dugattykon is. A 276 lers teljestmnnyel a Mitsubishi elrte azt a maximumot, amit a szigor japn elrsok szerint tlpni nem lehet. Az ers motorhoz j, rvidebb vltt fejlesztett a gyr.
Megjelent az elektronika is. A sperrek mellett mr AYC (Active Yaw Control system) tmogatta a sofr munkjt. A rendszer aktv, vagyis beren figyel, s mindig oda helyezi az ert, ahol tapads is van, vagyis kanyarban jellemzen az vkls kerekekre. A futm s a fkrendszer is sokat fejldtt, a felnik pedig 16 hvelykesre nttek. Els krben 6000 darabot gyrtottak az Evo IV-bl, de mindet elkapkodtk, gyhogy gyorsan gyrtottak mg 3000-et.
Evolution V, 1998
A Mitsubishi elkezdett presztzsre gyrni: a tizenhetes felnik mgtt megjelentek a Brembo fknyergek. A motor nem sokat vltozott, br a nyomatka ntt valamicskt. Megint fejldtt a futm, kzvetlenebb s pontosabb lett a kormnyzs. Nem unjk mg?
Evolution VI, 1999
A legenda szerint az Evo V annyira j volt, hogy annl mr nem is lehetett jobbat kszteni, a Mitsubishinek mgis sikerlt. Nehz eldnteni, ebben az esetben mit jelent, hogy jobb, az mindenesetre egyrtelm, hogy a gyrt biztosra ment, ugyanis a motoron s a vltn gyakorlatilag nem vltoztattak. Inkbb az aut aerodinamikjval jtszottak. Az Evo VI-bl 7000 darab kszlt.
A hatosbl kszlt egy klnleges, Tommi Mkinen Edition nvre keresztelt limitlt szria, mely a rali pilta ngy egymst kvet vilgbajnoki cmt volt hvatott nnepelni. 2500 szerencss rajong vsrolhatta meg az Evo 6.5-t.
Evolution VII, 2001
Az j Evo 50%-kal merevebb lett, mint eldje. Mivel a Lancerek motorja mr rges-rgen elrte a 276 lers teljestmnymaximumot, a mrnkk inkbb azon dolgoztak, hogy a nagy nyomatk minl szlesebb fordulatszm-tartomnyban legyen jelen. Miutn ezen javtottak, mg mindig unatkoztak, gyhogy gyorsan kitalltk az ACD-t (Active Center Differential).
Ez az elektronika vezrelte tbbtrcss sperrdiffi a rgi viszks kzponti differencilmvet vltotta ki. Nagy elnye, hogy aktv, vagyis figyel, gondolkodik, s hamar reagl, illetve egy hromlls kapcsolval a sofr kivlaszthatja, hogy aszfaltra, murvs, csszs tra, vagy havas, jeges felletre szeretn optimalizlni a hajtst. Az ACD s az AYC egyttmkdse sokat javtott a gyorsulson s a kezelhetsgen egyarnt. 2002-ben jelent meg az Evo VII GT-A. Ez volt az els automata Evo, melyet kormnyrl vezrelhet vltval knlt a gyr.
Evolution VIII, 2003
Megjelenik a hatsebessges vlt, a Super Active Yaw Control system, n a kanyarsebessg, a Lancer egyre jobb s jobb, stb, stb, stb...
|