Ford Focus ST
2006.05.05. 20:57
Amikor a Focus ST-vel beszabadulunk egy versenyplyra, felizzanak a kedlyek.
Autbolond: ht ez nagyon trottyos. Autrajong: ez is fak, nagyon kevs. Minek hvhatnnk a Ford TeamRS munkatrsait, akik a Ford motorsport tevkenysgt viszik s az utcai sportmodelleket is fejlesztik?
Taln nevezzk nevn a dolgot: k igazi, derk autbuzik. Lehetne finomkodni, de a Ford TeamRS-nl tnyleg autbuzik gykdnek, akiket pont emiatt nagyon kedvelnk.
Szval ez a rokonszenves trsasg a Mondeo s a Fiesta utn most a Focus-bl is megalkotta az ST sportmodellt. Nem bztk a vletlenre a dolgot, mindjrt a szria Focus c370 befejezse utn elkezdtk az ST fejlesztst.Rendesen belehztak a designerek, rgtn ltni, hogy nem az alapmodell rkezik. Ell-htul j a lkhrt, a gonoszabb orr-rszen szkebb fels s risi als htnyls ttong. A kdlmpafszkeket alumnium keretezi, htul dupla kipufog drg a lassabbakra s a szrny is nagyobb, mint a sima Focus-okon.
Felnibl alapron 18 colost szerelnek az autra, a gumimret 225/40 R18, mint Seat Leon Cupra R-en.A franciaorszgi menetprbn egy 106-os Peugeot legnysgnek nagyon bejtt az ST, elismersket bls gzfrccskkel s visszadurrog kipufogval kszntk meg a dugban rostokolva.
 |
Focus ST - Brja a ringet
Ekkora teljestmny autkat rdemes versenyplyn is kiprblni, ezrt a Ford lefoglalta a Paul Ricard plyt Le Castellet-ben. Az egykori Forma-1-es plya, a tszomszdsgban fekv repltr s szlloda Bernie Ecclestone tulajdona. Le Castellet npszer Forma-1-es tesztplya, mert az sszes bukteret leaszfaltoztk s a kicssz autnak legtbbszr semmi baja nem lesz, szemben a kavicsgyban landolval.
Kint a plyn a Focus ST elemben volt. Slyos tempval beesve a kanyarokba kijtt az aut alulkormnyozottsga, de aki rt hozz, egy ballbas fksimtssal keresztbe llthatta a gpet. A Focus ST-ben nem veszi el a gzt elektronika, ha a gzon llva fkeznk, mint a Volkswagen konszern autiban.
Kanyartl fggen 70 s 150 kztt mertem megindtani a fordulkat, ami bven az ESP szablyozsi tartomnyba esett. A fejleszts ESP nlkl folyt, nehogy az elektronikus segtsg elfedje a hinyossgokat. Itt derlt ki igazn, provokls nlkl mennyire stabil az aut ESP nlkl is. Annl a sebessgnl, amit n meg mertem reszkrozni, a Focus ST bombabiztosan ment, nem bntette mg a kanyarba val belefkezst sem.
A motor igazolta a tbb henger, tbb kbcenti, nagyobb ter elvet. Br az ember gyarl s hamar megszokja a teljestmnyt, az thengeres motor serejt mg az utols krben is boldogan eresztettem az els kerekekre. Kigyorstsnl ESP nlkl hrmasban is kiprg az vbels kerk, de a kormnyt nem ciblja a motor. A fkek vgig brtk a terhelst, pedig ez az a terlet, ahol az utcai autk leghamarabb elvreznek versenyplyn.
|
 |
ltalban a Mazda3, a Volvo S40-V50-C70 s a Ford Focus kzs padllemezt letudjuk egy a korrektsg kedvrt lert tmondattal. Csakhogy ez a rokonsg oda-vissza rejt tartalkokat, mirt ne kaphatn meg a legkemnyebb Focus az thengeres, knnyfm turbmotort a T5 - s Volvkbl? 
Meg is kapta, de csak alapnak. A blokkra rugrottak a TeamRS fejleszti s addig reszeltk, mg egy 7000-ig prg, 1600 s 4000 kztt vgig 320 Nm nyomatk s eszement hang motor nem lett belle.
A knnyebb felprgst megclozva cskkent a lendkerk tmege, thangoltk a gyjtst s a motort benzinnel tm befecskendezst, ezenkvl az elektronikus gzpedllal kzvetlenebbre vettk a gzreakcit.
 A vltoz szv- s kipufogszelep-vezrlses motor ezzel ksz is volt, de az egszet megtoldottk egy Sound Symposer nev csvel, amely a motorzent tvezeti a gphzbl a mszerfal al. lmnyben ez tbbet ad plusz 100 lernl.
 Lteznek ersebb kompakt sportmodellek a 225 lers Focus ST-nl (Alfa 147 GTA, Audi A3 3.2, BMW 130i, Opel Astra OPC, VW Golf R32), de azt komoly ttben le mernnk fogadni, hogy kint az utcn vagy a versenyplyn, ahol a dolgok eldlnek, nem lehet lenyomni velk a Focus ST-t.
Az t henger bombasztikusan hz s mg autplys tempnl is nagyot t. Az ST 160-rl 200-ra gy gyorsul, hogy szem nem marad szrazon. llrajtnl nehz utolrni az tmenet nlkl leforg motort a vltsokkal, hrmasban is alig van id a leszablyozsig.
A motorbl 4000-nl kijn egy irtzatos erkitrs s ez csak tart, csak tart s mg mindig tart. Jt tesz a rugalmassgnak a szkre tttelezett hatfokozat vlt, amely a szoksos precizitssal mkdik.
 A Focus ST lvezeti rtkt a futm teljesti ki. A sima Focus-oknl 5 centivel alacsonyabb a sportmodell, ell-htul kemnyebbek a rugk s a lengscsillaptk, vaskosabb a hts kanyarstabiliztor. Az elektrohidraulikus kormnyrsegtst is sikerlt remekl hozzidomtani az aut sportossghoz.
Csak az a baj, hogy a Focus fordulkonysga nagyon sokat romlott. Az ST 10,4 helyett csak 11,7 mter tmrj krben fordul meg, ami egy kompakt auttl elszomort. Nyilvn kmlik a fltengelyeket, ezrt nem lehet normlisan alszedni a kormnyt.
A magas fogyasztson kvl ez az egyetlen htrnya az ST modellnek a htkznapi Focus-okhoz kpest, mert sportossghoz mrten nagyon civilizlt aut. A motorzaj sosem zavar, a trknlat htul is megfelel, a rugzs tud mit kezdeni az thibkkal s knyelmesek az lsek.
Kanyarban is kivlan tart a sportls, csak egszen egyszeren tl magasan van. A sima Focus-tl rklt kzpmagas lshelyzet egy sportos autban komoly hiba, az lshelyzet fleg nagyra ntteknek pocsk.
Itthon a Focus ST alapra 6 995 000 forint. A 299 000 forintba kerl klnleges metlfnyezs neve Electric Orange, ami kicsit jobban hangzik, mint a villanynarancs. Ha a boldog ST tulaj szeretn, a kls sznt a Recaro sportlsek piros, narancsszn vagy kk bettjein is viszontlthatja.
|