Autkrl : Porshe Boxter s Boxter S |
Porshe Boxter s Boxter S
2006.05.06. 16:14
Eddig egyszer ltem Porschban, majdnem 4 ve. Egy mtert sem vezettem, de gy is olyan lmny volt, hogy meg kellett rnom. Ez a mostani t mg jobbnak grkezett: passzv utazs egy Cayenne-ben, aktv vezets Boxsterekben
 |
| A Boxster idehaza a flrertett Porsche; csak mert olcsbb s kisebb, sokan butikosporsnak, mkrmsk s friss hsrl lmod kzpkor zletemberek bulvrcirkljnak hiszik. Az ilyen emberek tvednek. A Boxster az r egyik legdesebb ajndka minden igazhit autbuzinak.
Az els vltozatot nyolc ve relatve kevs pnzbl fejlesztette egy kiss ingatag helyzet Dr. Ing. Ferdinand Porsche AG. Aztn szpen belehabarodott a fl vilg, eladtak belle 160.000 darabot, sznn kerestk magukat, megnyolcszoroztk a cg rszvnyeinek rtkt, s most bemutattk a 80%-ban teljesen j vltozatot, aminek a tovbbfejlesztsre lnyegesen tbbet kltttek, mind az eld megcsinlsra a semmibl.
A szervezk nem akartak megrjteni minket, ezrt tesztvezetni mr a sajttjkoztat eltt is lehetett. J jel, ezek szerint nem rzik szksgt, hogy elmondjk, mennyire j aut lett, htha szrevesszk magunktl. A fokozatossg kedvrt a gyengbbik, 2,7-es, 240 lers alapvltozattal kezdtk.
A Boxster nv a boxermotoros roadster rvidtse. A hathengeres motor az lsek mgtt, azaz kzpen van, teht nem farmotoros, mint a 911-es. Azaz a mrnkknek nem egy eredenden elnytelenebb felllsbl kell zsenilis sportautt ksztenik, hanem rgtn a ltez legjobbl. A nehz motor nem az els vagy a hts kerekeket prblja kisodorni a kanyar vrl, hanem ott van, ahol a legszrevtlenebbl hzhatja meg magt, igazsgosan, kzpen.
A gyengbbik Boxster is csodlatosan szl. Hat henger s egy vaskos kipufog morog az ember fle mgtt, elevenen, vadul. A kt hengersor kln-kln rendszerbe pufog, amit aztn a vgdobok kztt egy vaskos cs sszekt, innen a testessg. A motorfejlesztsi mrnk vigyorogva meslte, hogy mindent szpen kiszmoltak gppel, aztn addig cserlgettk a csveket, amg ilyen nem lett. Mert hangolni csak flre lehet.
Ami egy magamfajta Boxsterszzet elszr felizgat, az a kezelszervek slyossga. A kormny, a vlt, a pedlok, minden gy mozog, hogy rezzk, tovbbi nehz, kemny vasakhoz csatlakoznak, nem szimultort vezetnk, hanem autt. A mai elektromos szervk korban egszen fantasztikus jra felfedezni a kzzel-lbbal vezets rmt, mint koton nlkl a szex, olyan. Mindebben az a vicces, hogy persze minden csupa szervo a Boxsterben is, csak mshogy sikerlt, jobban, kzvetlenebbl, valsgosabban.
Az els nhny mteren egyrtelm, hogy klnleges autban l az ember, ilyet utoljra az F355-ben reztem, egy kategrival feljebb, meg taln a Speedsterben, eggyel lejjebb. rdekes mdon ezek is mind kzpmotorosak, de a Boxster kicsit ms. A Speedsterben szinte szjonvg az irnyvlts azonnalisga, a tehetetlensg teljes hinya. Speedsterben meztelennek rzi magt az ember, a Boxster meg mintha tkletesen mretezett pncling volna, egytt mozog veled, semmiben sem gtol, de rzed, hogy ers anyagbl van.
Lehet, hogy ez a gyengbbik vltozat, de nagyon jl megy s gynyren szl. Egyenletesen, boldogan tol bele az lsbe, kanyartl kanyarig rohan vidman, s ha egyszer elfordul a kormny, gy fekszik az vre, ahogy egy diszn a srba hemperedik, kjesen, rmmel, teljes harmniban a vilggal.
Minden roadsternek ilyennek kne lennie, de a legtbb sose lesz ilyen. Sose fognak gy tapadni s ilyen finoman csszni kezdeni, sose fogjk ilyen rezzenetlen testtel lenyelni az thibkat s ilyen makacsul fogni az utat egyszerre. A knyelem s a sportossg ilyen fantasztikus egyenslya egy nyitott tetej autban szinte teljesen rthetetlen. Az egyik pillanatban harminccal poroszklunk a szrt napfnyben, a csajunk hajt birizglva jobb kzzel, a kvetkezben gvad szemmel, izzad tenyrrel tiporjuk a gzt, vadsszuk az vet s vonytunk az rmtl ugyanabban az autban, s mindkt szerepben a vilg egyik legjobbja van a feneknk alatt.
A Boxster knyelmes aut. Az lspozci alacsonyabbra kerlt, hogy a magasabb emberek is elfrjenek a hromrteg, szintn tovbbfejlesztett, magnziumvzas vszontet alatt. Mirt nem kemnytets a Porsche, mint mondjuk a 206CC? Mert az nehz, s pont a lehet legrosszabb helyen nehz: magasan. Szigetelni gy is lehet: mentnk csukott tetvel nagyon-nagyon gyorsan, s gy utlag visszagondolva egyltaln nem tnt fel semmi klns. Nem volt zaj, nem ftylt a szl, semmi se.
A szl mr csak azrt sem ftyl, mert a Boxster sokat volt szlcsatornban. Teljes burkolatot kapott az alja, talaktottk a nagy tempnl automatikusan felemelked hts spoilerkt (ami nyitva csnya), s sszehoztak egy 0,29-es lgellenllsi egytthatt, ami kabrinl minimum tiszteletre mlt. Rszben ezrt lehet, hogy lland knyszeres gyorshajts mellett se tudott 13,3 liternl tbbet fogyasztani a 3,2-es.
Vissza a knyelemhez. A kormny mr minden irnyban llthat, a pedlrend isteni, gy lehet lassts kzben gzfrccst adni a visszavltshoz, ahogy szinte semmiben. Persze ebben az is benne van, hogy a fker grammra adagolhat, a fordulat pedig gy ugrik a gzfrccsre, hogy belemered a nyakszr. Ha mr fkekrl beszlnk, a ngydugattys els nyergek (amik az M5-re nem kellettek, oda lltlag elg a kett is) nem csak adagolhatsgban, Boxster S nem sokkal jobb aut a simnl, pp csak annyival, hogy mindenkppen inkbb erre vgyjon az ember, ha egyszer kiprblta. Az elektronikus futmben semmi mestersges rtelmet nem rezni, csak pazar, ahogy van. A Sport lls rzst hamar megszokni, plne ha msra kell figyelni, pldul az n esetemben arra, hogy soha, egyetlen autban sem reztem magam ennyire jl kzton.
Gyorsulni, lassulni, kanyarodni, vltani, utazni s sportolni nekem egyelre ennl jobb aut nem kell, ksznm, megfelel. Kit kell meglnm rte?
Porsche Boxster rak |
Tpus |
Hengerrt. |
Telj. |
Sebessg vlt |
Brutt r (Ft) |
Boxster |
2.7 |
240 LE |
5 fokozat kzi |
14.400.000 |
Boxster S |
3.2 |
280 LE |
6 fokozat kzi |
17.700.000 | | | |
Mszaki adatok |
|
Boxster kzi vlts |
Boxster S kzi vlts |
Boxster Tiptronic |
Boxster S Tiptronic |
Max. sebessg: |
256 km/h |
268 km/h |
250 km/h |
260 km/h |
Gyorsuls (0 - 100 km/h): |
6,2 s |
5,5 s |
7,1 s |
6,3 s |
Gyorsuls (0 - 160 km/h): |
14,5 s |
12,3 s |
16,4 s |
13,9 s |
Gyorsuls (0 - 200 km/h): |
24,6 s |
20,2 s |
27,2 s |
23,3 s |
tlagfogyaszts vrosi: |
13,9-14,2 l/100 km |
15,2 l/100 km |
15,2 l/100 |
16,3 l/100 |
tlagfogyaszts orszgt: |
6,9-7,2 l/100 km |
7,8 l/100 km |
7,7 l/100 km |
7,9 l/100 km |
tlagfogyaszts vegyes hasznlatban: |
9,6-9,8 l/100 km |
10,5 l/100 km |
10,4 l/100 km |
11 l/100 km |
Terheletlen tmeg: |
1295 kg |
1345 kg |
1355 kg |
1385 kg |
Megengedett ssztmeg: |
1610 kg |
1630 kg |
1655 kg |
1670 kg |
Hosszsg: |
4329 mm |
4329 mm |
4329 mm |
4329 mm |
Szlessg: |
1295 mm |
1295 mm |
1295 mm |
1295 mm |
Magassg: |
1295 mm |
1295 mm |
1295 mm |
1295 mm |
Tengelytv: |
2415 mm |
2415 mm |
2415 mm |
2415 mm |
Kerktvolsg ell: |
1490 mm |
1490 mm |
1486 mm |
1486 mm |
Kerktvolsg htul: |
1534 mm |
1528 mm |
1534 mm |
1528 mm |
Csomagtart trfogat: |
150 liter ell, 130 liter htul |
150 liter ell, 130 liter htul |
150 liter ell, 130 liter htul |
150 liter ell, 130 liter htul |
zemanyagtank: |
64 liter |
64 liter | | | | hanem nyers fkerben is nagyszerek, s szk ktmillirt megrendelhetjk a karbon-kermia fktrcss rendszert is. Ehhez vegynk plyabrletet is, kzton a szria fkeket sem lehet legyilkolni.
 Teht knyelem. A komplett brktsben is rendelhet mszerfal kesztytart alatti rszn lenyithat a dsztcsk, s alla kt pohrtart siklik el. Mindkett a lgkondi nylsai el hajlik ki, hogy az italunkat hsen tartsa. Az dtvel tmosott vesk tmasztsra motoros derktmasz szolgl a ngyfle rendelhet lsben, a legdrgbb vltozaton pedig az oldaltartst is llthatjuk motorosan. A kormny nem csak llthat, de mechanikailag is rdekes: vltozik az tttele. Kzptjon kevsb direkt az apr mozdulatok pontossgrt, a vge fel pedig nagyobbat fordt a kerekeken a manverezst knnytend. Amilyen furcsn hangzik, annyira j a gyakorlatban.
Klsre keveset vltozott, de nagyon j irnyba. Az els lmpk kvetik az j Carrera ovlis formjt, msak a levegbemlk, thelyeztk az indexet. Szembl igazi Porsche s nagyon szp, oldalrl s htulrl meg boxsteres, szintn minimlis reszelgetssel. Ha nem tudnm, mennyire j aut, taln nem tetszene klnsebben, de gy utlag simn odavagyok rte. , az oldalablakok vzleperget vegezsek, s ell s htul is van csomagtart, 150 s 130 literes.
A Boxster S nevben az S bet plusz 5 decit, 40 lert (azaz sszesen 280) s 50 newtonmtert (azaz sszesen 320) jelent. 6,2 helyett 5,5 msodperces gyorsulst 100-ra, 17 helyett 18 hvelykes felniket, 235 helyett 265 millimteres gumikat htul, egy helyett ktcsvnek ltsz kipufogvget, t helyett hatfokozat vltt. s mg nagyobb fkeket.
s mg gynyrbb hangot. A gyengbb Boxsternl ppen csak hangosabb s fenyegetbb, de sokkal tbb finom rszletet hallani a flnk mgtt centikre dolgoz motor hangjbl. Bugyogs, harkols, surrogs, vonyts, csattogs mind van - nagyon halkan, folyamatosan vltoz arnyban - ott l az aut a gerinctl arasznyira.
Ers is, de nagyon. Nevetsgesen alacsonyrl hz meglep ervel, a motorpresss kollegval hledezve nztnk egymsra, hogy a pokolban indulhat meg valami hatodikban, 70-rl ilyen lendlettel. Aztn egyre csak tol-tol, mindig kicsit vadabbul, egsz a leszablyozsig.
Ennl jobb vltt sose fogtam. Nem mondom, hogy nincs, de n nem fogtam. Centiken moccan, felhbort pontossggal, igazi tenyrbemsz germn tkletessggel a legrosszabb fajtbl. A knny kezelhetsg s a tartssg rdekben az els kt fokozatot hromszorosan szinkronizltk, az sszes tbbit dupln. Nem is akad, nem is recseg, nem is ltyg.
Minden Boxsterben szria a Porsche Stability Management, ami egyszerre kiprgsgtl, ESP, ABS s megakadlyozza a hirtelen visszavltskor rkez motorfk miatti pillanatnyi blokkolst is. Az egsz rendszert tprogramoztk, hogy kicsit tbb rosszalkodst engedjen beavatkozs eltt. Ki is lehet kapcsolni, de az els olyan ers fkezsnl, amikor a blokkolsgtlnak be kell kapcsolni, automatikusan visszajn az egsz elektronikai vdhl.
A cscsmodellben a PSM mell van PASM is, Porsche Active Suspension Management. Ez elektronikusan kemnyti-puhtja a futmvet az t s a vrmrskletnk szerint. A felras Sport-Chrono csomaggal kiegsztve mg tbb csszklst, ksbb kattog ABS-t s kemnyebb lengscsillaptst kapunk, agresszvabb gzreakcival (ez utbbit olyan nagyon nem reztk) s durvbb leszablyozssal. Ha tlfkezzk magunkat, ez is visszakapcsol. s mindehhez jr egy magnyos stopper a mszerfal kzepn, kridmrvel.
|