Porshe 911
2006.05.06. 16:20
Sohasem vezettem mg Porscht. Igaz, ltem mr benne, ezt mr tbben is elmondhatjuk magunkrl a cgnl, de n csak ll helyben gusztltam, ms meg passzvan kzlekedett. Nem is rtem, hogyan maradhatott ki a Porsche. Amikor megvolt mr a Ferrari vagy a Viper is, tulajdonosaik j rzkkel rkttettk meg ket, tesztnk ta ugyanis mindkt lakossgi tesztautnk megsemmislt, de mindkt tulaj megszta.
Tavaly tlttte be a negyvenet, de kevs ilyen hosszasan vltozatlan autt ismer a trtnelem - a Trabant, a Zsiguli, a Skoda hozz kpest egsz gyakran vltott formt. Egyetlen jrm jut eszembe kapsbl, ami negyven vig rizte ugyanazt a formt, ragaszkodva a markns lmpadombortshoz: a Barkas. s a Porsche 911-es mg t is tllte, de nem kifejezetten a Barkas vonatkozsban lett belle legenda.
Valahogy Porscht nem ajnlgatott neknk a lakossg, a porschs mintha jobban elvolna magban, meg egyms kzt. Mg a legtbb mrkaklub lelkesebben prbl trteni, mint az egyhzak,a Porshe club honlapjnak megtekintse kizrlag sportaut-szabadkmvesek szmra lehetsges, jelsz fejben. gyhogy nem is erltettem a porschzst, elvagyok n kenyren-vzen, petrezselymes krumplin a vgtelensgig.
Ugyanakkor olyan agresszven molesztltam a forgalmazt tesztautrt, hogy vgre meguntk, s br tesztaut nincs, elvittek Padenborn-Lippstadt kzelbe, e vrosduett az egyetlen a nmet teleplsek kzl, amelynek repltere van, de mg sose hallottam rla. Ez a napfnyes Als-Szszorszg, amit csak a flig ismeretlen helyeknek kijr ktelez fordulattal hvok napfnyesnek, valjban inkbb ess. Errefel ksztenek stemnyt a rebarbarbl, ami finom, de amikor anym a meghonostsval ksrletezett, rdektelensg miatt lassan kipusztult az ltetvny; a rebarbara szra a maga savanykssgban nem rossz, de a barackkal vagy az eperrel szemben mr nem egszen versenykpes.
A Porsche fldrajzilag inkbb dlnmet cg, Stuttgartban tbbet is st a nap, de taln pp ezrt a npessg is nagyobb. Als-Szszorszgban viszont ritksabbak a falvak, kisebb a forgalom, de van kanyar rogysig, s az alsbbrend utak minsge mg bven megengedi, hogy bekapcsoljuk a 911-es futmvnek sport fokozatt.
A dizjn az j, illetve ltalban a mindenkori 911-es legunalmasabb s egyben legrdekesebb krdse. Ezen a formn nincs mit varilni. Egyszer rgen fogtak egy bogrht Volkswagent, Hammer Virtulis Tuningmhelyben megnyjtottk, s ez jtt ki belle. A Bogr is eszelsen gusztusos trgy, a 911-es is az lett, az is maradt egszen a legjabb, 6. nemzedkig, mely a szakrtk szmra ktelezen megjegyzend 997-es kdszmot kapta.
Hivatalosan ugyan tiltakoznak a retrzs ellen, de a tnyek a kincstri llspont ellen szlnak: az j 911-es lmpja a kettvel ezeltti genercihoz (negyedik, 1993-1997) trt vissza. Ami egybknt porschsok szmra nem felttlenl kellemes asszocicikat hordoz, hiszen az a Porsche nem sikerlt valami jl, a cg sem volt valami fnyes anyagi helyzetben, ezrt kapott a kvetkez (mai szemmel teht elz) 911-es a Boxstervel megegyez lmpt. s vzhtst, a 911-es fennllsa sorn elszr, amit azta is nehezen vesz be a hardcore hvk lelke.
Ki szeret gy kinzni, mint sajt maga, olcsbb kiadsban? Kevesen bizony, gy most - a Boxsterbl is megtollasodvn - a Porsche marknsabban vlasztja kett a modelleket. Most mr nem habozunk, ha egy Porsche tnik fel a tkrnkben: ha kerek lmps, iszkolunk, risten, egy 911-es!, az als hangon 320 l. Ha viszont knnycseppes a lmpa, nehogy m' egy Boxster toljon le.
A formk nem is, de a colstok egsz mlyrehat vltozsokat mutat - n ugyan szabad szemmel szre nem vennm, hogy a hts tengelynl 38 millimtert szlestettk (gy 1808 mm), a hosszt pedig teljes 3 millimterrel cskkentettk (4427 mm). gy az igazi slyomszemek lthatjk, hogy vaskosabb, erteljesebb lett a 911, szzalkban nagyjbl 2,14-szzalkkal vaskosabb s erteljesebb. A hts tengelynl.
Porsche-szinten kardinlis vltozs, hogy a kls tkrk kt szrat kaptak, szp m, a kilincs is ms lett. A beltr egsz vidm, nem az a papos mattfekete, amit egy rgebbi 911-esben lttam, ez akr egy vg Maserati otthonos brzse is lehetne, leszmtva termszetesen a megfolyt enyvet. Minden, de minden gynyr, erre akkor jvnk r igazn, ha lehajtjuk a kiss daewoo-s manyagokbl frccsnttt napellenzt, de tnyleg ennyi az ssz tkletlensg. Nagy kedvencem az opcionlis Sport Chrono csomag, amiben kapunk egy nagyon szp beptett, forgathat stoppert a mszerfal kzepre.
Veszlyes dolog, persze, s kevsb fegyelmezett tulajdonosnl knnyen szl rossz vrt, hogy minden nap megprbl nhny tizedmsodpercet lefaragni az vodai menetbl. Nullzsnl pedig az elegns piros mutat tesz egy fordtott krt a szmlapon, akrcsak egyes sportrknl vagy a Ducati Monster fordulatszmmrjben. Na, ht rm az ilyesmi nagyon puszttan hat, azta se teljesen trtem magamhoz; aprsg, de jl esett.
Kultuszjrmnl a motorhang ott van a fontossgi lista elejn. Illetve nincs is sorrend a listn, csak ktelez ttelek, mint forma, teljestmny, fk, hang kvl s bell. A Porschnl kt mrnkt alkalmaznak hangolknt. A hltlanabb feladatot az kapta, akinek a kipufogbl kell kihoznia a maximumot - a szigor decibel-elrsok miatt nem sokat ugrlhat. Az j 911-es is csak olyan, hogy inkbb bellrl lvezzk a motorhangot, ami inkbb a szv, mint a kipufogrendszer. De azt nagyon behangoltk, a hathengeres boxer gy hat a tudatalattira, hogy prgetve nagyon hasonlt gyermek nmagunk mecsboksztologat berregsre, nem is annyira a tnyleges berregsre, hanem amit mg hallottunk.
Sportautban legyen legenda, meg valami technikai rdekessg. Elbbit nem kell sokat ragozni, utbbinak itt van rgtn az j hathengeres boxer. Az alapgp a sima Carrerban 3,6-os, de (1977 ta elszr) a Carrera ktfle motorral is kaphat. Ez teht az egyik, 325 lervel (6800 1/min) s 370 Newtonmteres nyomatkmaximummal 4250-es fordulatszmon.
Hanem akinek tbb kne, de nem brja ki a Turbig, vegyen Carrera S-t ugyanezzel a hatos boxerrel, 355 lval (@6600) a gphzfedl alatt plusz eggyel a csomagtartn, 400 Nm nyomatkkal (@4600), plusz 200 kbcentivel. A gyri tuning sorn a hengerrtartalom kt f mrszma kzl a furat hosszt nveltk hrom millimterrel. Az er kvlrl is ltszik; a gyriak szerint a hangja is ms, de a biztonsg kedvrt a sima Carrera kipufogvgeit megduplztk: most jobbrl-balrl kett-kett van.
|