Bmw Z4 M kabri
2006.05.06. 16:26
Ez egy j kocsi .Egy BMW. Radsul Kabri!Mi kell ennl tbb?
Nekem se jutott volna ms eszembe, ha megkrdeznek, hogyan tegyenek rdekess egy hrom ve ugyanolyan megfoghatatlanul csnya autt: azt mondtam volna, 343 lers motort bele, s ksz. Tnyleg, gondoltk volna, hogy a Z4 hromves? Lassan ki kne derlnie, hogy a Bangle-dizjnt igazolja-e vagy elveti az id.
Ugyangy nem tudok mit kezdeni vele, mint amikor megjelent: bizonyos szgekbl tetszik, msokbl szrnylkdm. Kevs ilyen erej szemlyisg volt az autdizjnban, mintaz a szakllas, aki ennyire sszekutyult mindent, hogy mg vek mlva is csak a sajt vlemnyt prbln kibogozni az ember, s mg az se sikerl sehogy.
Nem is knoznm magunkat a kls vltozsok rszletes ttekintsvel, legyen elg annyi, hogy bizonyos tovbbi rthetetlen vonalak jelentek meg itt-ott. s minimlisan msok a lmpk. Megint lehet olyan szgbl nzni, ahonnan rendes sportaut, mshonnan meg sszegyrve elhajtott paprlap. Ha mr nekem gyvn nincs vlemnyem, nyilatkozzon a kedves olvas, szavazzon a msodik oldalon a klsrl. Addig is trjnk t a komoly dolgokra.
A Z4 kapott egy csom j motort. Most van egy 150 lovas, ktliteres ngyhengeres, egy 218 s egy 177 lovas, 2,5-s hathengeres, egy csodlatos, 265 lovas hromliteres, s vgl a 343 lers, 3,2 literes Z4 M. A hathengeresek mindegyike kapott egy Sport felirat gombot, ami kzvetlenebbre veszi a gzreakcit, s elvesz az elektromos kormnyszerv rsegtsbl.
Szerencstlen BMW szrnyen rldhet vsrlkre s cgfilozfija kztt, hogy minden autjt knytelen a vezetni nem tud s nem akar tehetsekre belltani, hogy aztn mindenfle gombokon s opcikon t eljussunk ahhoz az authoz, amit eleve csinlni akartak volna. A TopGear sportszedntesztjben az M5 0-100 km/h idejbe azt a pr percet is beleszmoltk, amg a gomberdn t eljutottak a gyorsulsi zemmdba, s milyen nagyon igazuk van.
Minden Z4-ben hatsebessges kzi vlt van, vagy opcionlisan ugyanilyen automata. Ennyit a vasakrl. Tovbb okosodott az elektronika: most mr vizes ton is szrazon tartja a fkeket egy kis simogatssal, emelkedn indulsnl pr msodpercig nem enged visszagurulni, hogy ne kelljen kzifkkel megtartani (egy roadstert - szabadjon itt egy diszkrt muhaht megengednem), s ha annyira sztfkeztk, hogy cskkenne a fkhats, megprbl nagyobb rsegtssel utnamenni, nehogy meghaljunk valahogy. Aggaszt perspektva.

Tovbbi fl tucat hrombets elektronika van arra, hogy ne prdljnk ki, ha tl nagy gzt adunk, vagy ha tl mlyen belefkeznk a kanyarba, hogy knny legyen elindulni csszsabb felleten, hogy ne prgjenek ki a kerekek, s gy tovbb. Egyszval mindenfle olyan dolog ellen, ami olyankor jelentkezik, amikor egy sportautval sportautznak. Els reflexemben megveten vihogni akartam, de rjttem, hogy divat majom vagyok: mirt ne vrhatn el egy 10-17 milli forint kztt klt vev, hogy az autja megvdje a sajt hlyesgtl? Egy Z4 nagy rtk, s ebben a minsgben jl teszi, ha vigyz magra.
Vezetni egyik pesz Z4-et sem lehetett, gy fogalmam sincs, milyenek. Biztos mind elg j, s biztos, hogy a 3.0si 265 lers motorja nmagban is lenygz, kr, hogy nzr differencilmvet nem adnak hozz. Az elz Z4-et ismer kollgk emlegettk, hogy a villanyszerv nem ppen sportosan rzki szerkezet, de - mint tudjuk - ez itt most nem szmt.
Ami szmt, az a tkletesen zrd s szigetel tet, alatta simn elfelejteni, hogy vszonbl van, s 12 centi van a fejem fltt, ha leengedem az lst. Knyelmes s kulturlt bels, gyorsan ledobhat tet, egsz j, 240 literes csomagtart (ez a rgi MX-5 duplja). Aki csak egy kellemeset akar autzni egy nyitott autval, ami kzben megvdi s kiszolglja, alighanem jl jr. Azrt rdemes kiprblni egy j Mazda MX-5-t is, feleannyirt, csak hogy megtanuljuk becslni a presztzst
s most vgre elkezdhetem az elvtelen rajongst a Z4 M-rt. Ezt ugyanis lehetett vezetni, kzton is, s a jerezi versenyplyn is. Esben. Az M dolga volt olyan lelkillapotba hozni minket, hogy a Z4 emltsre a ktsgbeesett vgyakozs mljn el az brzatunkon. Meg is van hozz mindene. Kezdetnek mindjrt a vilg jelenlegi legjobb soros hathengeres motorja. Izgultam is, hogy krm csavarja-e az egsz autt az els nagyobb gzra. Nem csavarta, vagy csak azrt nem vettem szre, mert annyira ktsgbeesetten kerestem a minduntalan eltn utat magam eltt.
Az a helyzet, hogy nem nagyon lveztem jobban autzst letemben, mint a Z4 M-et Jerezben. Leszmtva azt az 5 percet, amg mkdtt a kamernk. Addig ugyanis egy msik autt kellett kvetni, amibl flig kilgott Benji, a hallt megvet operatr. Egy ismeretlen, kiss nedves plyn, egy ismeretlen autval, ami az els ngy fokozat brmelyikben keresztbell, brmelyik kanyarban.
Termszetesen kikapcsolt elektronikval, klnben llandan elvette volna a gzt, s megalz vnszorgs lett volna osztlyrsznk. gy viszont aggodalmas arccal krztnk kettt, majd mire kialakult volna a mlyebb ismeretsg, a kamera elpusztult, s mi hirtelen ott talltuk magunkat egy szinte res versenyplyn, egy csodlatos autban, minden konkrt feladat s cl nlkl.
Ennl gynyrbb technikai malr nem rheti auts msor stbjt. Egyrszt mert tbb nem kell dolgozni, hanem lehet elvtelenl lvezni a biztonsgos krnyezetet s a bestilis autt. Nem kell az artikulci kedvrt nyolcszor megismtelni a kamernak, hogy "elektronikusan felgyelt nzr differencilm", hanem lehet kidugott nyelvvel, gvad szemmel driftelni a mnikusan oldalvst halad autval. Msrszt kpi bizonytk hjn simn megkrhetem Hry Jnost, meslje el, hogy milyen volt minden szkebb visszafordtban gzzal kormnyozni, kilgatni a Z4 M fenekt az rbe, s onnan visszahozni.
Az M-be visszaraktk a rgi, rendes hidraulikus kormnyszervt, hogy rezzk, mit csinl az eleje. Plyn gynyren rezni is, ahogy lassan elmorzsoln az els gumikat egy tl gyors kanyarban. Ilyenkor elg plusz 25 gramm a gzpedlon, sszezr az M-diffi, a 360 Nm krbetolja a hts kerekeket az elsk krl, fstlve-csikorogva befordulunk, s a sajt gumiporunktl knnyes szemmel megllaptjuk, hogy ilyen arctlanul hulign autt sose csinltak mg.
Egy brit kollga a felfggeszts kemnysgre panaszkodott, n inkbb a lgysgra. A rzs a BMW-nl a defekttr gumik miatt megszhatatlan, cserbe a csillaptssal prblnak egy kicsit enyhteni a gerincbntalmakon. A Z4 terrorista karakterhez szksgtelen az ilyen kompromisszum. Ami gy megy, ljn meg mr a rugzsval is, s cserbe gy forduljon egyik vrl a msikra, mintha semmi tehetetlensge nem volna, ne nyomja ssze a rugit nekem.
Ide kvnkozik egy apr kritikai szrevtel. A Z4 masszv roadster, de sosem lehet elg merev. Valsznleg ezrt nem sokkal kemnyebb a futm sem. Rossz ton, nagy tempnl bizony szkl az thibk felett, kell is gyesen clozni a kormnnyal a svunk kzepe fel, hogy baj ne legyen.

Az elbbi bekezds helyre nyugodtan kpzeljenek egy undort, izzadsgszag kkacsomt. Igazbl a Z4 M csodlatos, az ordt szrnymotorjtl a tkletes vltjn t a vilg legprogresszvebb, legjobb sperrdiffijig, belertve az M3 CSL-rl szrmaz knz fkeket, amikkel 34 mter alatt ll meg szzrl, azaz kettvel hamarabb, mint az M5. Amennyi tkletlensget visz bele a levgott tet, annyival tbbet ad a sajt tah lvezkedsnk lmnyeibl. 17,5 milli forint, olyasmi, mint egy Boxter S A Porsche hibtlan aut, kiforrottabb s preczebb, mechanikailag makultlan. A BMW rosszabb s csodlatosabb, kevsb hatkony, de sokkal hatsosabb. Magamnak biztosan az M-et krnm, s arra gondolnk, hogy a rosszabb s lvezetesebb ton jrok, mert l bennem a rokkendroll. s erre klnsen bszke lennk, mert a sajtanyagbl tudom, hogy Z4-vevknt 55 v krli, pohos amerikai frfi vagyok, gyerek nlkl, a sajt hedonizmusomra is runva.
s aztn mgse vennm meg, hanem kivrnm ugyanebbl a zrt tets Z4 M kupt, ami, ha van egy kis kiszmthatsg a vilgban, felteheten minden idk legjobb BMW sportkupja lesz. Csajozni rosszabb, de hatvan krl a dugs s a drift ugyangy lutri, akkor meg mr inkbb olyan szerveivel lvezkedjen az ember, amit izom mozgat, nem valami kiszmthatatlan hormon meg vrram.
|