Autkrl : Mitsubhisi Lancer Evo IX |
Mitsubhisi Lancer Evo IX
2006.05.08. 15:37
EVO. Ez legalbb annyit mond, mint az AMG, vagy az STi, s tbbet, mint a CSL. A Mercedes-Benz bnhatja, hogy nem k futtattk be az EVO nevet, pedig k jval korbban hasznltk, mint a Mitsubishi. 1992 oktberben jelent meg Japnban az els Lancer Evolution s azta az EVO nv olyan vdjeggy vlt, hogy a tvoli Madzsarisztnban energiaitalra s tltosbenzinre is raggattk. A Lancer Evolutiont vni kell a tmad sznesfm tolvajoktl, mert a lkhrt, az ajtkban a keresztmerevt s a teteje nekik is rtkes: alumniumbl van. A Mitsubishi azrt klt erre a drga knnyfmre, mert ezzel tbbek kztt az aut tetejn, a legjobb helyen cskken a sly. Az alacsonyabb slyponttal javul a stabilits. Ugyanezt a BMW is tudja, k sznszlas manyag tett dobtak az M6-ra s az M3 CSL-re. A 2003-ban kihozott Lancer EVO VIII-ban mr benne volt a tovbbfejlesztett aktv hajts, a Super AYC (Active Yaw Control). A IX-ben a tovbb reszelt Super AYC a kt hts kerk kztti ereloszts mdostsval cskkenti az alulkormnyozottsgot s 10 szzalkkal magasabb kanyarsebessget tesz elrhetv. Az aktv kzps differencilm hrom bellts alapjn (aszfalt, murva, h) tmi ervel az els s a hts kerekeket. A gyr fontosnak tartja megjegyezni, hogy az els kerekek gy fognak, "mint az hes rotweilerek", olvashat a Mitsubishi eurpai weboldaln.
Rajtolskor 1-2-ben nincs felfoghat tmenet a padlgz s az vlt motor leszablyozsa kztt. A kuplung felengedsre kemny tssel jn meg a gyorsuls. Az ember nem rti, hogy ez az er miknt jn ki csupn ngy hengerbl s 1997 kbcentibl. Az autbl a turb csinl raktt, ettl olyan monumentlis az egsz. Pldul az, ahogy 140-rl tdikben ell. Nem gyorsul, ell. A motor 5000 s 7000 kztt vrforralan vlt s belnk geti a harci lzat.
Ez az aut nem valami mmjer sportmodell, sznyerges fkkel, de krbe sok manyag izmostssal. Ahhoz kpest keveset mutat, ahogy megy s amit tud, fleg kanyarban s kigyorstskor.
Mr az is furcsa egy szriaauttl, hogy a legbtrabb tempnl sem esik le az vrl. Ha elfrt a kanyar, jabb meglepets jn. Aszfalton a legvadabb kigyorstst is elintzi a hajtslnc, nincs semmi kerkkiprgs az vbels kerekeknl. A Lancer EVO kzelebb ll a gyri rali versenyautkhoz, mint a bks 1.6-os csaldi Lancerhez, amit egy szlalomplyn prbltunk ki.
Htul is ltnk a kilencedik evolcis fokozatnl tart Lancerben s nem csak az ppen vezet kollga rmbl tpllkoztunk. Az Evolution IX bell nem az az aszktikus sportaut, amit vezethetsge sugroz.
A mszerfal kzepe nem sikerlt valami sikkesre, de a mszerek jl nznek ki s helybl is van elg. Egy sorral elrbb Recaro sportlsekbl parancsolhatunk a 280 lernek s 355 Nm-nek.
Ellenfl sehol?
Az a baj, hogy egy ilyen autban nincs kivel versenyezni. A Lancer EVO IX annyival tbbet tud, mint hasonl ron brmi ms, hogy egyetlen ellenfele van csak. A Subaru Impreza STi-ben blsebb a motor, szebb a hang s flmillival alacsonyabb az r, de az STi s az EVO IX kztt nem ez dnt. Ezeknek az autknak kultikus rtkk van. Emiatt az tjrs a kt tpus kztt nem jellemz s a hveknek nem krds, hogy a japn cscstechnika kt risa kzl melyikre esksznek.

|