Honda Civic Type-R
AM 2007.05.06. 13:50
A Honda eddig nagy fogsokat csinlt a Type-r jeibl de ez nem egy igazi Type-R, rszletesebben->
szupersportautk birodalmban kezddik s vgzdik. Az eurpai rlteknek radsul nevk van: Ferruccio Lamborghini, Enzo Ferrari, Gordon Murray, Colin Chapman, Bernd Pischetsrieder.
Az Aston-Martin, a Rolls-Royce s az AMG (mind szemlynevek vagy monogram) mg a motort sszerak mesterember nevt is rrja az autra. A japnok mshogy rltek, itt a megszllottsg nem egyedi furcsasg, hanem kollektv tudatllapot. Ezrt van az, hogy az eurpai sportautt egynek ksztik kivlasztott keveseknek. A japnt pedig nvtelen dolgozk nvtelen vevknek.
Ezrt van az is, hogy egyedl Japnban kszlt relatve nagy mennyisgben, hossz veken t olyan elrhet ru aut, ami vllaltan az elmebetegek szvhez szlt. Ez volt a Honda Type-R sorozata, s ez az, aminek most vge. A Type-R-ben az R a Racing rvidtse, s azt jelzi, hogy ezeket az autkat arra szntk, hogy versenyplykon (is) hasznljk ket. Olyan vevknek kszltek, akiknek a motorzaj rm, akiknek az autzs sosem kzlekeds, akiket az, ami mst fraszt vagy megijeszt, inspirl s ltet. Ilyen emberbl kevs van. Kevs embernek autt gyrtani pedig drga.
A Honda az NSX-szel kezdte a Type-R szrit. Azta volt Civicbl, Accordbl s Integrbl. Mind kultuszautk lettek. A mostani CTR-rel viszont nyltan csavartak egyet a koncepcin, mr a sajtanyag azt emlegeti, hogy mennyivel civilizltabb s hasznlhatbb lett a mnikus eldknl. Ez minden potencilis sportos csaldiaut-vevnek j hr. De aggaszt minden Type-R rajognak.
Az biztos, hogy csodlatosan nz ki. A hromajts karosszria alatt eleve szlesebb hts futm van, a Type-R radsul egy j centivel alacsonyabban is l. A plexibura helyett rendes htrcsot kapott, kicsit szgletesebb s mlyebb ktnyeket, egy tmpe kis spoilert, s ksz is. A gagyi tanksapka, a kt hromszglet kipufog s a szamurjkard v els lmpk semmit se vltoztak, csak most llt ssze minden. A tesztht alatt kiderlt, hogy a ltideg msodlagos funkcija milyen fontos: ez akadlyozza meg, hogy a bmulattl guvad szemek elhagyjk regket, s a fldre hulljanak. A CTR-t gy megnztk az utcn, ahogy csaldi autt eddig sose. Ilyen minimlis vltoztatsokkal ekkora hatst elrni csodlatosan transzcendens mvszet.
A belseje ugyanilyen lenygz. Annyit rhajzta mr mindenki, hogy mostanra knosabb kzhely, mint Ferrari-motorhangra a szimfnia, de ktsgtelen, hogy a teraszos, 3D-s vezrlpult sose nzett ki ennyire jl, mint Type-R vrsben. A Recaro sportlseknl jobbakban mg sose ltem, a fm vltgomb meg a pedlok ktelez tuningelemek, a kormny eddig is tkletes volt, htraltni pedig tovbbra sem lehet. A belsre ugyanaz igaz, ami a klsre: a Civic a Type-R-ben forrta ki magt, ez akart lenni mindig, errl szlt az egsz, A motor ugyanaz a ktliteres, 16 szelepes, ami eddig, finoman tdolgozva. 201 ler, 193 Nm, pp csak kicsit alacsonyabban vlt a vezrls az agresszvabb profilra, azaz nhny szz fordulattal lejjebb rl meg benne az ember, mint rgen. Selymesebben forog, mint ahogy egy udvarl macska fonja magt a boka kr, s annyira gynyren szl, hogy a gyri rdi helyt be kne deszkzni. A vlt j, ha nem is lenygzen. Muszj is neki, mert annyira rvid, hogy mr 100-ig kell a hrmas. Ez van akkor, ha azonos ler jut egy kvrebb kasztnira, ami most trtnt a Civic-kel.Az a helyzet, hogy az j Type-R nem fordul olyan nagyon jl.A CTR egy normlis authoz kpest remekl kanyarodik, s nagyon is tapad. De egy Integrhoz kpest sehol sincs. Ahol az Integra htulja szpen befordtja az autt, ahol az Integra difije hzza bele a kigyorst kasztnit a kanyarba, ott az j Civic szpen elcsszik hasmnt, orral elre, aztn elforgatja egy els kerekt, kicsit pattog valami thibn, aztn leszablyoz s vltani kell. Amg az Integrban azt rzi az ember, hogy mg ezt is megszom, mg ez is belefr, ott a Civicben azt remli, hogy ugye ezt most megsszuk, ugye ez mg belefr?A vezetsi lmny sterilebb is lett, meg esetlenebb is. A CTR rossz felleten nehezen tartja a gumijait a fldn, s amikor az utols morzskkal kne csimpaszkodnia, elszik. Radsul a hts kerekek mintha csak azrt lennnek, hogy ne a fldn szikrzzon a kipufog, rdemben nem dolgoznak a kanyarban. Pedig a motor annyira tkles, a hangulat annyira j volna, de ez a futm, ez most nem llt ssze. Civic Sportnak j volna, de Type-R-nek sovny. s mg rz is.Az a baj, hogy a Honda mg a sajt zsenialitshoz mrten is irtzatosan megneheztette nnn dolgt. Vigyzat, ocsmny szakkifejezsek jnnek. Akit frusztrl, ugorja t, s jegyezzen meg annyit, hogy rgen minden jobb volt, azokban mg anyag volt, s gy tovbb. Teht, a rgebbi Civicek s az Integra klassz els ketts keresztlengkarjai helyett mr az elz genercis Civicnl ttrtek az olcs els Mekferzon rugstagokra. A mostani genercival aztn a multilink hts felfggesztst is helytakarkos s olcs csatolt lengkarra cserltk, amitl nagy a csomagtart s a beltr, de komoly sportautnl ez mr kevs. Type-R-nek kevs.Radsul a divat meg a tapads miatt irdatlan, 18-as kerekeket kellett rtenni, festkszrval felhordandan alacsony profil gumikkal. Azok meg pattogni s rzni szeretnek, plne olyankor, ha ssze is vannak ktve egy bszme vasrddal, mint a CTR egyszer hts futmvben. Hogy lehetne ebbl vrmes utcai sportkocsit csinlni? Plne, ha elvileg mg a mindennapi hasznlhatsgra is bszknek kell lenni? Sehogy.Val igaz, a sima aszfalt sokat knnyt a dolgn, ilyenkor taln nem is lassbb az eldeinl, br tovbbra is kicsit unalmas karakter. De dolgozni nem versenyplyn jr az ember, s ezt eddig tudtk odakinn is.Aztn itt vanegy pazarul kszsges benzinmotor, aminek sehol sincs olyan nyomatka, mint a turbs konkurenseknek (Golf GTI, Astra OPC, Focus ST, Megane RS, Leon Cupra). Ez egy vgletekig hegyezett lmnyautban nem nagy baj, de egy ltalnosan hasznlhat sportos hot-hatch-ben nem nagy rm. s a maga 201 lovval jelenleg pp a leggyengbb a meznyben, mikzben ugyangy 7 milliba kerl, mint a tbbi.
Nem csak gyorsulsban, lassulsban sem nygz le. Vannak nagy dszperemek a fktrcsk krl, hogy nagyobbnak ltsszanak, ami eleve aggaszt, s br melegedsi bajunk nem volt, fkhatsban is tbbet vrtam volna. Hamar s durvn dolgozik az ABS, nincs bestilis lassuls, gy nincs igazi nbizalom se.
Nagy bajban vagyok. Kvl-bell imdom, rajongok mindenrt, amit valaha jelentett, de ez az aut nem az, amit vrtunk tle. Ha nem iditaknt nznm, a rzs s a viszonylagos gyengesg lenne a baja, de egybknt fantasztikus. Ha iditaknt nzem, akkor minden, amirl eddig olvastak.sszessgben teht az trtnt, hogy a Honda vtizedes munkval ragyogra polrozott egy modellnevet, aztn most rragasztotta egy autra, ami nem lett ersebb, de nehezebb igen, olcsbb s egyszerbb a futmve, mint eddig brmikor, de van benne menetbiztonsgi elektronika, s hogy ne legyen nagyon knos, arra hivatkozik, hogy ez most akkor civilizltabb s praktikusabb. Ami igaz, de ez nem Type-R filozfia, ez GTI filozfia. Nem n vagyok egyedl rtelmezsi zavarban. A vilg taln kt legjobb auts szaklapja, a brit TopGear s az EVO is tesztelte, mindkett csoportban, a konkurenseivel egytt. A TopGear a normlis embereknek szl, Nagy-Britannia legnagyobb pldnyszm autslapja, s nluk a CTR nyert. Az EVO a sportautszeret emberek havi biblija, a szerkesztsg fmunkatrsai rendszeresen tesztelnek s szakrtenek a nagy gyrtknak, akkora a szakmai presztzsk, s mind rlt. Nluk majdnem legutols lett.A Hondnl is tudjk m, mi a helyzet. Ezrt bizonyos piacokon lesz belle egy kicsit sprdebb, 40 kilval knnyebb vltozat. De az mg mindig nem az igazi j Civic Type-R. Az ugyanis mr most is ltezik. Nem 3 ajts, hanem szedn, mgpedig azrt, mert az alatt a karosszria alatt rendes hts futm van. 25 lervel ersebb, igazi sperrdifis, kemnyvonalas sportaut. Mr gyrtjk s rustjk is. Japnban.
|