Renault Laguna
AM 2007.09.21. 17:38
Az utbbi idk legltvnyosabb s legmegbzhatatlanabb autit j kzeltssel mind a Renault adta. lltlag mostantl minden mshogy lesz - ha az j Laguna formjt nzzk, ez flig mr teljeslt.
Amikor meglttam a sorakoz, egyenbronzszn, vadij Lagunkat, gy reztem, mintha valamilyen trkks vidmparki vegen t nznk egy parkolnyit a rgi modellbl. Megprblom jobban megfogni az lmnyt: akinek az LSD sztsavazta az agyt, annl lehet nagyjbl ilyen a dja vu. Tudja, hogy azok ott Lagunk, de egyetlen ismers rszletkre nem tud rmutatni. Viszont minden rszlet baljsan furcsa.
Az ismerssget az arnyok adjk; a lapos, ferde ht kaszni, a nagy els, kis hts tlnyls, amitl az aut kicsit olyan, mintha elrecsszott volna a kerekein, a volvtlanul enyhe vll, a zmk farrsz. De az j Laguna jval nagyobb a korbbinl, mg ha ez nem is ltszik rajta.
Az j formn vannak jpofa rszletek, nekem a felcsszott hts lmpk pldul tetszenek, meg szembl a kzel l fnyszrk is. Szp a kocsi oldaln vgigfut hullmos domborts is, de csak nmagban. Mert ezek az egyenknt gyes elemek zavaros sszkpet adnak. Kicsit olyan ez a Laguna, mint az j Mondeo, mindkettre be kne vezetni a "Fussy Design Architecture" stlusnevet. Ha kzelrl nzed, az aut llati j az aprlkosan kidolgozott mtyrk miatt, aztn tvolabb lpsz, s sztesik a forma. A kilincsek itt pldul a dombortsvonalat kvetik, csakhogy emiatt nem egy vonalban s magassgban llnak. s higgyk el, kt kitremked kilincs sokkal hangslyosabb elem, mint egy enyhe domborts, emiatt slendrinsgnak tnik a formai jtk. s a vgeredmny nem is tl egyedi. Ahogy nztem a - most mr - rgi Lagunkat, arra gondoltam, hogy amaz mintha klnlegesebbnek tnt volna a bemutatsakor. Ernyeit az j Laguna, akr valami hremhlgy, nem a klvilgnak tartogatja, hanem a tulajdonosnak. Meg mg egy szerencss, meghvott titrsnak. De ha trtnetesen kettnl tbben utaznak benne, minden tovbbi utasnak fokozd knt jelent az let a fedlzeten - egy hrembe egy vendg plusz izgalmat hoz, ngy mr ldkl versengst ad ki. Klnsen igaz ez a Lagunra, amelynek a hts lseire csak llthat szellzrostly, nhny pohrtart, kihajthat knykl, felszereltsgtl fggen pedig kt DVD-kperny jut, hely viszont nem.
Szltben sem valami h, de nagy, de gy mg csak-csak elmegy. A lbakkal mr sokkal nehezebb mit kezdeni, de ha a ldtalpasakat knyszertjk htra, k taln be tudjk prselni a cipjket az els lsek al. gy pedig mr valamennyire elfr a trdk is. De hogy a fejkkel mit kezdenek, nem tudom, ilyen kitremkedsekkel nem szmoltak a tervezk. Persze a guillotine francia tallmny, taln azzal kell elsegteni a komfortos bejutst, fene tudja. Mindenesetre manapsg ennl a tipikus kiskocsikban is jval tbb a hely odafent.
Arra gondoltam, hov tntettk a fejteret, hiszen a Lagunnl a szabvnyos ls-plafon magassg ell s htul egyarnt 900 millimter alatt van, mikzben a kategriban jval efltti rtkek repkednek, s van olyan aut, amelyiknl egy mternl is jobban ki lehet hzni a mrszalagot.Valsznleg azrt mert aki sokszor akar htul utasokat vinni, az gyis egytert vesz. Ami bizonyos fokig logikus, br ha a konkurensek tbbet tudnak, a centik hinya mindenkppen negatvum. Egybknt a Renault hrmas szentsgtrst kvetett el a Laguna bemutatsakor. Szemmel lthatan a vezetsi lmnnyel akarja eladni az autt, ami ebben a szegmensben a Ford vdjegye. Bemutatjn a gyri ember egyfolytban megbzhatsgi adatokkal pldlzott, ami elssorban a Toyota, msodsorban minden ms japn autgyrt vesszparipja. s a kocsi formja, mint emltettem volt, figyelemremltan semmilyen, de leginkbb zavaros. Renault ez egyltaln? Ez egy masszvan sszecsavarozott, millimteres precizitssal irnythat aut, tmolygs nuku, karosszriadls meg mint parizerben a sznhs. A legvratlanabb a pontos kormnyzs, mintha a hangolshoz a Renault nhny napra lzingelte volna a Fordtl Jackie Stewartot. A Lagunt j vezetni, sokkal jobb, mint brmelyik mai Renault-t a Mgane RS-en s az F1-autn innen. Megkockztatom, hogy az j kocsi akkor is ott lesz majd a kzpkategria lbolyban, ha nekieresztjk a budapesti thlzatnak.
Persze mindez nem vletlen, a sajtanyagban oldalak tucatjai taglaljk, milyen jtsokat vezettek be, hogy n most ilyen dkat zengjek. s nem a marketingosztlyt usztottk r minden eddiginl jobb sajtajndk-tletekre, hanem konkrt mrnki munka zajlott. Htul pldul ktcsves lengscsillaptkat alkalmaznak, ell progresszv rugkat (minl jobban sszenyomdik, annl kemnyebb lesz), meg elektrohidraulikus rsegtst a kormnynl. A tisztn hidraulikus fajta ugyanis egyfolytban zablja a teljestmnyt (s flsleges fogyasztshoz vezet), a teljesen elektromos meg olyan szintetikuss teszi a kormnyzst, mint amilyen a SPAR pestja. A kett kombincijval egszen pontos s takarkos szerkezet szletik, csak kicsit drga. Mellesleg a legkisebb, 1,6 16V modellnl hagyomnyos, szjjal hajtott szervt hasznlnak, de remljk, egy korbbi publicisztiknk hatsra olyat gyse vesz senki. A spci kormnym pluszkltsgt meglehetsen fldhzragadt megoldsokkal egyenltik ki a bankszmln. Ell pldul kicsit megtrkklt MacPherson-futm van, htul meg gynevezett flexibilis H-tengelyt alkalmaznak, amit, akrmennyit is nzek, egyszer csatolt lengkarnak ltok. Ennyire egyszer futmve ma mr csak a miniknek van, a csaldi kompaktoknl is ciki a flig fggetlen hts hd, a kzpkategriban pedig igazi, szomor klnlegessg. De, mint mondtam, a felfggeszts minden primitvsge ellenre szpen vezethet autt ad, rmutatva, hogy gyesen hangolt kiegsztkkel - lengscsillaptk, rugk, kormny - az egyszer is lehet j. Az egyszersg nyilvn a megbzhatsgot s a tartssgot irnyozza el, amibl a Renault-tulajoknak nem sok jutott az elmlt vekben. A fggetlen statisztikk tszrs javulsrl reglnek, n pedig csak remlni merem, hogy nem azrt ilyen jk a szmok, mert a Renault mostanban iszonyatosan rerstett a cges assistance-szolglatra. Mert tudjk: amelyik authoz a gyri szerelcsapat megy ki, nem pedig az ADAC, az nem kerl bele a statisztikkba. Ezzel a trkkel a BMW-nek egyszer mr a teljes betegesked 7-es sorozatot sikerlt kivonnia a grafikonokbl.
szintn remlem, hogy a Laguna vgre tnyleg hsges szvrknt szolglja gazdjt, akkor sem megy majd tnkre, ha a htn ft aprtanak. A bemutatn elvett autk mindenesetre pozitv benyomst keltettek. sszesen hrom konkrt hibrl szlhatok: a szk hts helyet, az egyszer futmvet leszmtva legfeljebb az elsre egszen pontosnak tn, de gyors visszakapcsolsnl akadozsra hajlamos kzi vltt lehet szidni.
Ezeken tlmenen a Laguna zsenilis. Ennyire szp, egysges, hangulatos, j minsg bels teret pldul az Auditl lefel nemigen tallni. Klnsen a Vel Satisbl visszamaradt, kocks mints intarzis fabettekkel s vilgos krpitokkal annyira hangulatos s magtl rtetden j minsg a Laguna utastere, hogy a Mercedes S osztly vrvonalba is tartozhatna. Ha nem tudnm, milyen az j C osztly, s a Renault kormnyra hromg csillagot tenne valaki, elhinnm, hogy ez az j stuttgarti kzpkategris.
|