BMW 635d
A5 2008.03.14. 14:09
A BMW nagymret trakupja megrizte mltsgt, annak ellenre, hogy most mr dzelmotorral is rendelhet. A 635d hathengerese persze nem akrmilyen, a dupla turbs motor nyomatka az M6-ost is tlszrnyalja.
Gyakran rzem gy, hogy ktfle ember vesz krbe a mindennapokban. Az egyik tpusnak szinte minden mindegy, ignytelensge mr bnt, a valsg-show-ktl a bulvrlapokig mindent befogad a szervezete, st, ignyli is. A msik viszont ppen az ellentte: roppant ignyes, s ezt mr tlzsba is viszi. Neki semmi nem j, szmra a mai alkotsok rtktelenek, bezzeg a rgiek, de azok meg unalmasak. Trsasgukban divat mindenrl kritikusan beszlni, mr csak azt nem tudom, fennhordott orruk alatt vajon mi okoz nekik nmi rmet. Ilyen emberek kz biztosan nem mentem volna a 6-os BMW-vel, a bajorok nagymret trakupjt ugyanis szinte nemzeti sport lett kritizlni. Val igaz, hogy nem ppen egy megszokott forma, de ilyen nem elszr fordul el a mrka trtnetben. Tervezje, a sokat emlegetett Bangle r semmi rosszat nem akart a legends mrkval, esze gban sem volt tnkretenni azt meghkkent vonalaival. ppen csak egy kavicsot dobott a dupla vess autk llvizbe, mghozz j nagyot. Formi persze elsre senkinek sem tetszettek, radsul a Z4-tl a 7-esen t az 5-sig minden kategriban megvetette a lbt az j stlus. Ami aztn szpen lassan egyre tbb embernek kezdett tetszeni. Ma mr megrlnk egy Z4-rt, klnsen a kup karosszrisrt, a szememben az 5-s a legdinamikusabb formj prmiumaut, s igen, a 6-os szerintem egy klasszikus arny trakup. Csak ppen seregnyi rdekes rszlet van rajta. Lehet, hogy csak sokat kell nzegetni?
Annyi bizonyos, hogy a 6-os kifejezetten mltsgteljes megjelens, s ezt nem csak a mretei sugalljk, de az brzata is. Ezekkel a mufurc arcot vg lmpkkal egyszeren flreismerhetetlen, s ahol feltnik, ott hirtelen csend lesz egy pillanatra. Kifejezetten terjedelmesnek tnik, pedig ki hinn, hogy befoglal mretei pontosan akkork, mint a Peugeot 407 Coupnak. Tetvonala kifogstalan vben lejt htrafel, csak ott, ott htul bizony megtri egy nagy lpcs, amire egyltaln nem szmtott a szemll. A Porsche 911-esre hajaz lejts htsbl ugyanis egy hatalmas szrnyflesg ntt ki, ami a modellfrissts ta a fklmpkat is magban foglalja. A 75 ezer eladott aut utn vgrehajtott rncfelvarrs sorn egybknt mg a lkhrtk s lmpk vltoztak, utbbiakban az irnyjelz helyn mr LED fnyforrsok vilgtanak. Ezt persze egy ilyen divatos s drga autban mr elkpzelni sem tudnnk msknt. Az els lmpk egybknt hrom zemmdot tudnak: alaphelyzetben a nappali menetfny vilgt (ez elegend orszgton is), a helyzetjelz a mr jl ismert angyalszemeket parzsoltatja, mg tomptottnl (a fny erejt tekintve mr a kifejezs is furcsa) xenonnal hasthatunk az jszakba. Kisportoltnak teht nagy jindulattal sem neveznnk a kocsit, hiba a domborod kerkjrati vek, a lgterels hts s a dupla kipufogvg, a 6-os valsggal terpeszkedik az ton. Mreteirl sokat mond a tny, hogy a tli abroncs kedvrt az alapras, 17 colos kerekeket szereltk r, amelyek valsggal kicsinek tnnek a helykn.
Terpeszkedni a sofr s utasa is tud a 6-os BMW utasterben, s ez az egyik legjobb dolog ebben az autban. Annak ellenre, hogy mszakilag az 5-s sorozatra pl, nemcsak karosszrija, de utastere is nagyban klnbzik tle. Igazi 2+2 lses, hiszen itt az ell lk kapjk a teljes knyeztetst, s csak a ltszata van meg, hogy htul is lhetnek ketten, erre tbb okbl sincs igazi lehetsg. A 6-os foteljeit viszont imdtuk, ennl nagyobbat mr csak az IKE-ban kapni, ott is csak a drgbb fajtbl. Sppeds, de hosszabb tvon is knyelmes brfotelek ezek, kell oldaltartssal mind a derknl, mind a lbaknak, s hogy combunk se fradjon el, kihzhat prnval tmaszthatunk al. Szinte gy magunkra alakthatjuk az autt, mint ahogyan egy mretre szabott ltny ll rajtunk, ebben a ngy irnyban elektromotorral llthat kormnykerk nyjt tovbbi segtsget. Mg a biztonsgi vrt sem kell nyjtzkodni, ha azt elzleg a tmla elredntsre szolgl karra akasztottuk, erre kln piktogram hvja fel a figyelmet. Nincs olyan motoros kzbead szerkezet, mint amit a 3-as kupban lttunk, de nem is baj, mert ott kettbl egy mr korbban letrt. Elrednteni amgy sem gyakran fogjuk az lseket, a hts kalodt ugyanis senkinek sem ajnljuk. A plusz kt ls ugyan szuperformzottnak tnik, mgsem knyelmes, ugyanis ahhoz, hogy az els lsek ltal hagyott rvidke hosszon elfrjen egy ember, felhzott lbakkal kell lnie, feltve, ha eltri, hogy a tetkrpit cirgatja a hajt, s trdt laposra vasalja az els lsek httmlja.
Ha mr a vezetlsben jl rezzk magunkat, sok mindenrt nem kell nyjtzkodnunk. A modellfrissts msik lnyeges jdonsga, az automatavlt vlasztkarja ugyanis remekl kzre esik: ugyanaz a joystick ez, mint amit az 5-sben s X5-sben mr megismertnk. A divatjamlt rgit nyugdjba kld, futurisztikus formj vlasztkar elektronikus ton oszt parancsokat, mr nincs mechanikus kapcsolata a vltszerkezettel, m ez lehetv tette, hogy a P, azaz parkol llst gyorsabban s knyelmesebben kapcsolhassuk. A 6-os egybknt az a BMW, amely nagy kls mretei s remek helyknlat belsje ellenre mgis szinte rtelepszik a vezetre. Az ablakemelk s tkrllts gombjait tartalmaz knykl pldul egszen magasra kszott, de kzel hzhatjuk a volnt, s a kzpkonzol is hangslyosabban domborodik, mint az 5-sben. Ezen a klma gombjait leszmtva megtalljuk azt a nyolc j gyorsgombot is, amelyekre tetszs szerint programozhatunk nemcsak rdiadkat, de egyb funkcikat is. rdekes s hasznos, hogy ha a gomb fl helyezzk ujjunkat, de mg nem nyomjuk meg, a sznes kijelzn megjelenik, melyik gombra mit programoztunk, nehogy vletlen flressnk. Egy dolog viszont nagyon zavart a 6-os utasterben: a nagymret knykl remek rejtekhely, van dohnyztlca s jelkpes trkpzseb is, de a kzpkonzol alja egyetlen nagy, kihasznlatlan szlcsiszolt fellet. Az 5-ssel ellenttben ide nem kerlt kis polc, gy olyan ti holmikat, amelyek menet kzben j, ha kznl vannak (pldul telefon), nehezen tudunk hov elhelyezni. A nyri napokon megvltsknt kezelt svnyvizes palackot is csak a hts utasoknak jobban elrhet egy szem pohrtartba tudjuk tenni. Nevnek megfelelen hosszabb trra viszont btran indulhatunk a 6-ossal, a 450 literes csomagtr kt szemlynek kellen nagy, fedele a tvirnyt gombnyomsra elzkenyen felpattan, s a jl krpitozott trbe pont elfrnek a wellness-htvge csomagjai.
Ha st a nap, rdemes kibillenteni az vegtett, majd irny az orszgt! A 6-os sorozat modellvltsakor egy j erforrs is megjelent a knlatban, s mi is ezt kaptuk kiprblsra. A BMW gy dnttt, kellen kifinomult s erteljes a dupla turbtltses dzelmotorja ahhoz, hogy egy ilyen, dnten lvezeti cikknek szmt trakocsiba is beszerelje, ezrt a tesztautt a mr korbban megismert 3 literes, hathengeres common-rail dzel hajtotta. A motorral kapcsolatban csak egy ponton kell nagyot nyelnie a tulajdonosnak: minden reggel, amikor a Start gomb megnyomsval letre kelti autjt. A dzelek kivdhetetlenl jellegzetes indtsa utn viszont minden elcsendesedik, s hla az gnek, a 635d utna soha nem lesz tolakod hang. Igaz, semmilyen lelkest zajt sem hallat, gy aki azrt venne ilyen kaliber trakocsit, hogy nha egy-egy padlgzos gyorsuls vagy pirosnl adott gzfrccs hangjval melengesse lelkt, inkbb maradjon pnztrctl fggen a hat- s nyolc-, netaln tzhengeres benzineseknl. A 635d viszont karakterisztikja rvn hamar megkedvelteti magt. Dupla turbs felptsnek hla (kisebb fordulatnl a knnyebben felprg kisebb feltlt dolgozik, majd tveszi a szerepet a nagyobb turbtlt) nyomatkleadsa roppant egyenletes, 1500-as percenknti fordulaton a maximum 95 szzalka a keznkben, pontosabban lbunk alatt van, mg 1750-tl az M6-ost is megszgyent 580 Nm-rel lehet gazdlkodni
Mindent azrt nem bz rnk az aut, a 635d-t hatfokozat automata sebessgvltval szereltk. A kapcsolsi idre nem lehet panasz, s aki mgis szereti sajt kezben tartani a gyeplt, nemcsak a joystick amgy meglehetsen rvid ton jr karjval, hanem a kormnykerkre ptett nagymret, slyos gombokkal is kapcsolhat. Nincs azonban r gyakran szksg, a dzel BMW fokozattl fggetlenl oldja meg a neki kiosztott feladatot, s a kisebb 3-assal ellenttben a 6-osban nem minduntalan az lland gyorsulslmnyre, hanem inkbb a knyelmes, de szlvszgyors haladsra treksznk. Ez az a vlt, amelyik, ha tapossuk neki, 240-ig hzatja az tdik fokozatot, s ez az a kocsi, amely alig egy mzsval nehezebb a 335d-nl, ezltal csak kttized msodperccel marad el tle gyorsulsban. A 635d-vel kifejezetten knyelmes higgadt tempban haladni, az ertartalkok megnyugtatan bjnak meg a motorban, s egy id utn fel sem tnik, hogy hinyzik a vrpezsdt motorhang. Ha azonban egy kis vadulsra vgyunk, a vlt Sport gombja rezheten lelkesebb teszi a menetet, s a 6-ossal jt lehet hastani, mg ha nem is hallat csatazajt kzben. Mindezrt viszont remek fogyasztssal krptolt: vrosban sosem szktt 11 liter fl az tlag, s egy rrs napon 8,3 literes tlaggal tettnk meg egy orszgti etapot. sszessgben nem nehz tz liter alatt eljrni vele, ami a hetven literes tankot figyelembe vve valban remek trakocsiv teszi, hiszen nem kell gyakran flrellnunk tankolni.
Olyan biztonsgrzetnk volt a 6-osban, mint kevs msik autban. Nem a rnk vigyz lgzskok miatt, mr az aut terjedelmessge is nyugalmat bresztett bennnk. A sebessgnket (s nhny fontos zenetet) a szlvdre vett Head Up Display zsenilis, bekapcsolstl fogva mr alig kellett az egybknt vgletekig egyszer mszerekre nzni, minl tbb autba elkelne ilyen. Az jjellt Night Vision viszont nem a legjobb: kpe a kzpkonzol tetejn lv kijelzn jelenik meg, s br kiprbltuk jszaka kihalt orszgton, de elgg elvonja a sofr figyelmt, hogy az t mellett mg a kijelzn is lesse a fehr foltokat. A svelhagysra figyelmeztet rendszer a kormnykerkrl kapcsolhat ki-be, amelyet potom 26 ezerrt M brkormnyra cserlnek. A kristlyezst fnyezs egybknt 285 ezret kstlt, a brkrpitozs 476 ezerbe kerl, a billenthet vegtetrt 354 ezer forintot krnek. Mivel a 6-os ajti nagyok s knnyfm szerkezetk ellenre nehezek, 111 ezerrt mi megrendeltk volna a zrst segt elektromotort. Volt mg nhny hzs ttel az extralistn, a navigci s tv sszesen tbb mint egymillit tett ki, az aktv kormnyzst s futmvet tartalmaz dinamikai csomag jabb milli, de a kulcsnlkli bejutsrt s parkolst segt radarrt egyttesen elkrnek tovbbi flmillit. A 635d hszmillit kzelt rhoz kpest azonban elhanyagolhat ttelek ezek, ezrt ha megtehetjk, rdemes szemlyre szabni 6-osunkat. Nem sok fut belle az utakon, megvsrlsval teht egyedi aut birtokba jutunk. A remek dzel kr ugyanis jtszautnak jobb a 335d Coup, amit 14,1 millitl vihetnk haza, mg reprezentlni s csaldi clokra egyarnt jobban bevlik a 15,3 milli forinttl indul 535d.
Akinek a 6-os kup egyszer megtetszik, tbb nem trdik a mersz formt kritizl lland fintorgkkal. Ilyen mltsgteljes brzattal a 6-os azt sugallja magrl s tulajdonosrl, hogy nem rdeklik a fel irnyul mutatujjak. Ebben az autban a legjobb dolog utastrsunkkal nekivgni az orszgtnak, rlni a napfnynek, a kanyargs tnak, s valami szp helyre kirndulni. Mi is ezt tettk, s higgyk el, nagyon lveztk.
Hosszsg: |
4820
|
mm
|
soros, hathengeres
|
common-rail turbdzel
|
Hengerurtartalom: |
2993
|
ccm |
Maximlis teljestmny: |
286
|
LE |
/ |
4400
|
ford./perc |
Maximlis forgatnyomatk: |
580
|
Nm |
/ |
175...
|
ford./perc |
Hajts: |
htskerk-hajts
|
Vlt: |
hatfokozat automata
|
|
Szlessg: |
1855
|
mm
|
Magassg: |
1373
|
mm
|
Tengelytv: |
2780
|
mm
|
Nyomtv |
ell: |
155/
|
mm
|
|
htul: |
1596
|
mm
|
res tmeg: |
1725
|
kg
|
Megengedett ssztmeg: |
2100
|
kg
|
Csomagtart mrete: |
450 l
|
zemanyagtartly mrete: |
70 l
|
Gumimret |
ell: |
245/50R17
|
|
htul: |
|
MENETTELJESTMNYEK |
Vgsebessg |
250
|
km/h
|
|
Vros: |
9,2
|
l/100 km
|
Orszgt: |
5,6
|
l/100 km
|
Vegyes: |
6,9
|
l/100 km
|
|
Gyorsuls 0-rl 100-ra |
6,3
|
s
|
Tesztfogyaszts: |
9,1
|
l/100km
|
|
|
|
R, FELSZERELTSG |
A modell alapra: |
Fobb konkurensek alaprai:
|
Nincs igazi konkurense
|
Mercedes-Benz CLS 320 CDI (224 LE) |
15 9... Ft
|
|
19 632 000
|
Ft |
A tesztelt modell ra: |
kb. 23 794 000
|
Ft
|
|
|
|
TKELS |
Kinek ajnljuk? |
TETSZETT:
|
NEM TETSZETT:
|
Mersz formavilg |
Volt, akinek a formja nem tetszett, s volt, aki a hangjt hinyolta
|
Knyelmes fotelek |
Elkpeszt rugalmassg |
Nagy hattv |
|
|
Olyan vezetoknek, akiknek klnsen tetszik a 6-os egyedi formja, de nem nzik sportkocsinak, ezrt a traauthoz jobban illo, nyomatkos, mgis nagy hattv dzelt vlasztjk. |
|
|